Följ med e-post

måndag 30 augusti 2010

Vad äter du?

Jag äter mat, men skippar kolhydrater (för det mesta).
Jag skippar ris, potatis, pasta, socker, äter lagom med grönsaker och typ en frukt i veckan.
Äter inte margarin eller oljor, undantag olivolja och rapsolja.
Väljer "riktig" 40%-ig grädde, smör, bregott eller liknande, dvs väljer fullfeta produkter.

Ibland "slarvar" jag och äter det jag känner för, jag har aldrig dåligt samvete för detta för det är mitt val och jag vägrar att låta mig trugas, då blir det snarare tvärtom.
Det händer att andra påpekar när jag tar t ex en kaka, men det bryr jag mig inte om, det är mitt liv och jag gör som jag vill!

fredag 27 augusti 2010

Helgen!

I helgen är det matfestival i skövde, ja det får ett besök av undertecknad och familjen. Ryktet säger att jag måste åka karusel med min älsta son, uuu gillar inte saker som snurrar, men förhoppningsvis snurrar det inte speciellt fort!

Träning ska också hinnas med, ikväll blir det styrka, i morgon bitti tänkte jag mig en promenad innan frukost på 1,5-2 timmar.
Ska försöka få in ett sprint eller WOW (Workout Of the Week) på söndagen med!

Men mest av allt ska vi försöka få ordning på byggandet av sänggaveln som vi ska tillverka själva!

Massage!


Nu på morgonen var jag på massage, underbart skönt och samtidigt lite jobbigt.
Ja jobbigt på det sättet att massören hittar de ställen där jag hade spända muskler, vilket i och för sig var förre än jag hade väntat mig!
Värst trodde jag ryggen skulle vara, men det visade sig att benen och nacken var mest spända.
Det blir ett besök igen om ca tre veckor, längtar nästan till det besöket!

onsdag 25 augusti 2010

Rörelse!

Jag har alltid rört på mig, kanske inte helt sant!
Som ung spelade jag fotboll, handboll, utövade judo, lekte lekar med kompisar (datorn var ny då), det var datten, röda-vita rosen, husknuten, dunken, m.m.
Undrar hur många av dagens unga som kan dessa lekar?

Min familj gjorde en cykelsemester från Skövde via Göteborg till Lund, under två veckor umgicks vi nära varandra, vi bodde i tält och sov lite här och där, det var helt underbart (som jag minns nu). Om jag minns rätt var jag 10 år, syrran 12 och brorsan bör ha vart 5 (satt i barnstol och sjöng hela vägen).
Kommer ihåg ett tillfälle när pappa stannade och jag körde in i honom och ramlade ner i diket, jag blev förbannad för han gav inget stopptecken, men de andra fick ett gott skratt!
Det är roligt vad vi har för minnen av den semestern, minns när vi bodde i pappas sommarbroders sommarstuga i Magra (pappa var sommarbarn som liten) och jag satt på bryggan och drog upp Abborrar, hur många? ja frågar du mig så var det massor!
Vid ett tillfälle var vi tvugna att fly undan åskan, vi tog skydd i något typ av omklädningsrum för badgäster vid en sjö, gissa om de som städade där var överraskade på morgonen när de kom och det låg fem personer och sov!
Ja det är roliga minnen, det hände massa skoj saker på den cykelsemestern och har även gjort att jag vill ge min söner lika fina semestrar som jag hade, det behöver inte vara utlandsresor även om vi gjort det med.

Mina föräldrar har alltid rört på sig, de är ute och går, tränar styrka, simmar, har testat golf, åker långfärdsskridskor, vadrar, cyklar m.m. De rör på sig kort och gott, ofta i en relativt långsam fart, men länge och ofta. De har aldrig vart tjocka och kommer troligen aldrig bli, de håller sig starka och unga (jämfört med jämnåriga och även en del yngre) skulle vilja se den tonåring som först tar en morgonvandring på 2-3 timmar och sedan på eftermiddagen cyklar dryga milen till jobbet!

Jag tror jag har ärvt rörelsegenen, om en sådan finns, för jag rör mig och har på senare år insett hur skadlig den "vanliga" träningen är, ja den där du konstant varje pass ligger på en pulsnivå som är ca 75-90% av din maxpuls. Numera rör jag mig mer timmar i veckan, fast oftast långsammare 55-75% av max och ibland lägger jag in rejält tuffa pass 85-100% av max. Styrketränar hemma och i skogen eller där jag kommer åt, gym är inget för mig!
Jag tränar för att må bra, bemästra sjukdomen och så vill jag se bra ut naken.

Jag hoppas och tror att jag kan förmedla min rörelse till mina barn, de gör nämligen inte det vi säger utan det vi gör!

Under sena tonåren och yngre vuxen ålder var jag knubbig, inte fet men knubbig, jag fortsatte röra på mig, men gick inte ner i vikt och kunde inte fatta varför, åt inte speciellt mycket skräpmat eller godis. Vad jag åt var kolhydrater, makaroner, pasta, potatis, dvs jag åt traditionell kost som SLV vill att vi äter, dvs kolhydrater och inget mättat fett. Det hjälper inte att röra sig 20 timmar i veckan om du äter en massa kolhydrater och inget fett. För ca ett och ett halvt år sedan la jag om min kost till LCHF och vips, med mindre träning och godare mat (jag är aldrig hungrig) började jag tappa vikt och la dessutom på mig en del muskler, kan vara en bieffekt av LCHF. Några gånger har jag testat att äta "vanlig" mat, men varje gång mår jag dåligt och är hungrig och sugen jämnt.
Ibland äter jag en kaka eller tårtbit, men bara om jag själv vill och inte för att kroppen eller någon annan vill det.
Jag har efter ca 35 år kommit fram till att jag är sockerberoende!

måndag 23 augusti 2010

Undrar hur många häcklöpare som klarar detta!

Snacka om miss!

Götakanal!


Såg filmen på TV häromdagen, den är ju bara så underbar, med alla sina underbara repliker m.m.
Tidigare i sommar var jag vid Norrkvarn, det slog mig när jag såg filmen, vilken skillnad det var på den platsen mellan 1981 och 2010.
Det fanns ingen restaurang eller kiosk, barnens kanal hade de inte ens börjat tänka på och bryggan var väldigt liten, idag är den rejält stor!

Vad gôr den här?




Ett pågatåg i Falköping!
Måste spårat fel någonstans!
Detta tåg såg jag när jag skulle åka hem i fredags, funderade på vad det gör här i Skaraborg och Falköping.

fredag 20 augusti 2010

Tänk om!


Ibland önskar jag att det fungerade som det gör på film, tänker t ex på doktorn i Star Trek som har en makapär som han drar över den skadade så läker den skadan, snabbt effektivt och smärtfritt. Är det en allvarligare skada får den skadade bara en eller två behandlingar till!
Anledningen till att jag tänker på denna finurliga makapär är så klart att jag vill bli av med min kroniska reumatism, att ha ständig värk i kroppen, att inte kunna göra allt du vill av rädsla för att skada kroppen mer, att vissa dagar bara vara hängig trött och grinig för att du inte orkar med mer från din kropp och dessutom inte vet vad du skall göra åt saken.
Tänk om någon kunde hitta på denna makapär i verkliga livet, jag skulle vara först i kö för att få bli frisk!
Jag tror alla med smärta skulle vilja att den fanns, att levas med ständig smärta är jobbigt, ja till viss del kan du lära dig leva med den, men den finns alltid där och stör.
Tänk om makapären fanns, även om den bara gjorde mig smärtfri för en dag skulle det vara guld värt, jag kommer inte ihåg när jag inte hade ont i kroppen senast, mediciner hjälper till viss del, men inte 100%.
Ibland känns det som att vara fast i en sjunkande båt som faller sönder bit för bit och där du reparerar och underhåller bäst du kan, men båten faller sönder ändå!
Nej jag ligger inte på golvet och gråter åt mitt öde, jag vägrar låta sjukdomen ta över mitt liv negativt, ja självklart har jag dåliga dagar, men de är mycket färre än de bra, fast även en bra dag finns smärtan där. Sånt är livet!
Tänk om makapären fanns!!!!

torsdag 19 augusti 2010

Blodsocker!

Jag har nu ett antal gånger mätt mitt blodsocker och när jag äter "min" mat, dvs jägarkost (LCHF) så märker jag att blodsockret stiger knapp alls efter måltiden.
Har gjort mätningar före, direkt efter, en timme efter och två timmar efter och skillnaden har vart ca 0,2-0,3 vilket är typ inget alls!

Måste testa att mäta när jag äter en kolhydratladdad måltid, glömde tyvärr mätaren när jag var i Stockholm och blev bjuden på fetsnål, kolhydratrik kost. Men troligen kommer det mer tillfällen framöver!

tisdag 17 augusti 2010

Sjuk!

Japp så blev jag sjuk, en förkyllning har drabbat mig, inte skoj alls.
Det känns som om hela huvudet var fullt av sprängmedel, som om någon tryckt upp saker i näsan som inte vill komma ut igen, sketa tråkigt att vara sjuk.
Dessutom är hela familjen drabbad samtidigt, kanske bra det för då slipper vi kanske dra ut på denna sjukdom i flera veckor som brukar vara normalfallet i denna familj, när en blir frisk blir nästa sjuk, nu kanske vi kan bli friska alla samtidigt.

måndag 16 augusti 2010

Varför du inte skall äta Margarin!

Här skriver Gunnar Lindgren om tillverkningen av Margarin, något ingen borde röra med tång ens!
Jag mår dåligt när jag ser människor ta margarin i alla dess former, som att äta direkt ur kemilådan!

Några dagar utan fett och med kolhydrater!

Sista dagarna på semestern tillbringades som gäst hos bekanta. Tyvärr måste jag säga att de äter kolhydratmat utan fett, dvs tvärt emot vad jag normalt äter. För skojs skull valde jag att äta denna mat så som den serverades, skall tillägga att maten smakar bra, så ingen uppoffring i smakväg.

Det jag märkte var att jag blev tvungen att äta nästa dubbelt så mycket mat som normalt för att känna mig nöjd och mätt, trots detta blev jag hungrig (sugen) snabbare än jag blir på min normala LCHF mat. Jag märkte att min mage blev sämre nästan direkt, var länge sedan jag var tvungen att göra tvåan både två och tre ggr på en dag.

Märkte även det lustiga att när vi var ute och gick blev jag mycket mer anfådd än normalt även om farten var som vanligt, drog slutsatsen att min kropp som är van att bränna fett nästan direkt inte riktigt visste hur den skulle göra med alla kolhydrater som östes över den. Fick även ett och annat blodsockerfall under dessa dagar, något jag inte fått på flera månader, dvs de försvann när jag började med LCHF.

Slutsatsen av detta lilla expriment blir att jag kommer att fortsätta med LCHF för det mår jag bra av, dessutom kommer jag att träna vidare enligt The Primal Blueprint Fitness

Tillbaka!

Efter sju veckors frånvaro är jag tillbaka i vardagen på jobbet igen, lite tungt att vara här, vart tog friheten vägen, hur får jag igång mig själv att börja jobba, många frågor utan svar, nu är det fika snart!

fredag 6 augusti 2010

Blodsockermätare!

Jag har införskaffat en blodsockermätare, de kan beställas gratis från tillverkaren, min heter FreeStyle Lite, går att beställa kostnadsfritt, dock kostar stickor och nålarna en del.

Ska testa mitt blodsocker under några dagar och olika tillfällen för att få en uppfattning om hur kroppen reagerar på det jag äter.
Idag kväll åt vi Tacos, tog ett bröd för det är lite skoj att äta i bröd, blir som en sallad annars.
Socker innan var 5,0
Direkt efter måltiden 7,1
30 minuter efter 6,4

Alltså inget spektakulärt med det!

LCHF och träning!

Som bekant äter jag LCHF och får ibland frågan om det går att träna när jag inte äter några kolhydrater!
Ja svarar jag, det går!
Faktum är att det går bättre utan kolhydrater, flera timmar långa träningspass, eller flera pass om dagen där det enda som fylls på är mat bestående av fett (animaliskt) och protein, ja självklart blir det en och annan kolhydrat, men de kommer då från grönsaker och inte från ris, pasta eller potatis.
Jag upplever att jag orkar mer och längre på LCHF än jag gjorde som ung på kolhydratkost. När jag åt enligt "tallriksmodellen" var jag alltid vrålhungrig efter träning, jag kunde få rejäla blodsockerdippar under träning oftast när jag tränat runt en timme. Detta händer aldrig nu och jag behöver inte slänga i mig mat direkt efter träning.
Det känns som om min kropp orkar nästan hur mycket som helst när jag tränar.

Min träning består av följande:
-Långa promenader, med och utan barnvagn, i skogen, på stigar, på väg, dvs varierande terräng.
-Sprintpass, uppvärmning promenad 15-30 min, 5-8 "all-out" sprintar på varierande underlag oftast uppförslut på skogsstig eller på gräs, gärna iförd mina Vibram five fingers.
-Stock och stenlyft i skogen oftast kombinerat med något av ovanstående pass.
-Simning, bröst, crawl, ryggsim i bassäng.
-Cykel, väg eller MTB, kör olika pass på cykeln, lugna (dominerar), backe, intervall.
-Styrketräning, sker hemma, fokus på mage, rygg
-Rörlighetsträning, enligt program från reumatologen.
-Spänst eller hoppass, dvs olika typer av upphopp, jämfota, enfota, upp på saker, ner från saker, allt som går att komma på.
-Busa/leka med sonen, otroligt varierande och roligt, jag vet aldrig vad som ska hända!
-Varierande promenader, dvs jag gör det som faller mig in, vill jag sprinta allt vad jag har uppför en backe så gör jag det, eller kanske gå rakt igenom en skogsdunge, lyfta en stock vid sidan av stigen, hoppa i en vattenpöl eller krypa på alla fyra!

Min träning sker inte efter något fast schema utan det blir det jag känner för och fördelningen är ungefär 90% lugna pass (puls 50-75% av max) 8% tuffa pass (puls >85%) 2% medelpass (puls 75-85%)
Dvs min träning baseras på lugna pass i mängd med inslag av riktigt tuff träning då och då. Jag försöker undvika att ligga på puls över 75% allt för lång tid, då jag är övertygad om att detta inte är bra utan mer sliter på kroppen.

Har du frågor om min träning så tveka inte att ställa dem, ska svara så gott jag kan.
Jag inspireras mycket av Mark Sisson och MovNat

torsdag 5 augusti 2010

En månad sedan senast!

Jag har haft semester, nej rättelse, jag har semester och har tagit en välbehövlig timeout från bloggandet. Börjar snart arbeta igen, om ca en och en halv vecka och då blir det troligen mer blogginlägg!

Fram till dess får ni njuta av de gamla inläggen och solen!

Kanske blir det något sporadiskt inlägg, vem vet!

Idag rensar jag skrubben och skåpen i köket, har blivit fulla med skräp!