Följ med e-post

fredag 6 augusti 2010

LCHF och träning!

Som bekant äter jag LCHF och får ibland frågan om det går att träna när jag inte äter några kolhydrater!
Ja svarar jag, det går!
Faktum är att det går bättre utan kolhydrater, flera timmar långa träningspass, eller flera pass om dagen där det enda som fylls på är mat bestående av fett (animaliskt) och protein, ja självklart blir det en och annan kolhydrat, men de kommer då från grönsaker och inte från ris, pasta eller potatis.
Jag upplever att jag orkar mer och längre på LCHF än jag gjorde som ung på kolhydratkost. När jag åt enligt "tallriksmodellen" var jag alltid vrålhungrig efter träning, jag kunde få rejäla blodsockerdippar under träning oftast när jag tränat runt en timme. Detta händer aldrig nu och jag behöver inte slänga i mig mat direkt efter träning.
Det känns som om min kropp orkar nästan hur mycket som helst när jag tränar.

Min träning består av följande:
-Långa promenader, med och utan barnvagn, i skogen, på stigar, på väg, dvs varierande terräng.
-Sprintpass, uppvärmning promenad 15-30 min, 5-8 "all-out" sprintar på varierande underlag oftast uppförslut på skogsstig eller på gräs, gärna iförd mina Vibram five fingers.
-Stock och stenlyft i skogen oftast kombinerat med något av ovanstående pass.
-Simning, bröst, crawl, ryggsim i bassäng.
-Cykel, väg eller MTB, kör olika pass på cykeln, lugna (dominerar), backe, intervall.
-Styrketräning, sker hemma, fokus på mage, rygg
-Rörlighetsträning, enligt program från reumatologen.
-Spänst eller hoppass, dvs olika typer av upphopp, jämfota, enfota, upp på saker, ner från saker, allt som går att komma på.
-Busa/leka med sonen, otroligt varierande och roligt, jag vet aldrig vad som ska hända!
-Varierande promenader, dvs jag gör det som faller mig in, vill jag sprinta allt vad jag har uppför en backe så gör jag det, eller kanske gå rakt igenom en skogsdunge, lyfta en stock vid sidan av stigen, hoppa i en vattenpöl eller krypa på alla fyra!

Min träning sker inte efter något fast schema utan det blir det jag känner för och fördelningen är ungefär 90% lugna pass (puls 50-75% av max) 8% tuffa pass (puls >85%) 2% medelpass (puls 75-85%)
Dvs min träning baseras på lugna pass i mängd med inslag av riktigt tuff träning då och då. Jag försöker undvika att ligga på puls över 75% allt för lång tid, då jag är övertygad om att detta inte är bra utan mer sliter på kroppen.

Har du frågor om min träning så tveka inte att ställa dem, ska svara så gott jag kan.
Jag inspireras mycket av Mark Sisson och MovNat
Skicka en kommentar