tisdag 15 juni 2010

Karies!

Har idag lärt mig något nytt som jag inte tänkt på förut.
Kommer troligen eller kanske förhoppningsvis få egna bevis i höst när jag ska till tandläkaren.

Hur bildas karies?
"Bakterier på tänderna omvandlar socker och andra kolhydrater som vi intar till en syra som löser upp emaljen"

För att undvika hål (karies) är råden, förutom att borsta, skölja och använda tandtråd följande:
Undvik småätande
Undvik allt för stor förtäring av godis, kakor, fikabröd, läsk och andra produkter med socker i.
Jag skulle vilja tillägga: Undvika de flesta typer av kolhydrater.

Kanske kan mitt byte till LCHF innebära att jag får bättre tandhälsa och får behålla mina "naturliga" tänder längre eller kanske hela livet!

Någon som äter LCHF som har märkt något positivt med tandhälsan?

Från Anna Hallens blogg
"I år berättade han om bakterierna som frodas på kolhydrater och som sänker pH värdet så att karies uppkommer. Han riktade in sig på socker, men jag la till all stärkelserik mat och all mjölmat i sammanhanget. Det är ju självklart att jag inte hade några hål. Bakterius och Karius har ju inte en chans att överleva i min mun."

1 kommentar:

Anonym sa...

Sedan jag käkade LCHF feb 2009 så har jag inte haft ett enda hål, inte ens början till karies.
Förut var tandläkarräkningen 7-10000 per gång. hua vad pengar man sparar.