måndag 31 augusti 2009

Träna utan kolhydrater!

Jag har läst flera inlägg på olika platser och artiklar att man måste fylla på kolhydrater innan och efter träning, för annars käkar kroppen upp dina muskler typ!
Jag äter LCHF och tränar en del, b la landsvägscykel (motionsnivå 3-6 mil 3 ggr i veckan), styrketränar ungefär 4 ggr i veckan och en massa långa promenader 1-2 timmar med barnvagn/bärstol.
Jag fyller aldrig på med kolhydrater, varken före eller efter, om det var så att kroppen åt upp mina muskler skulle jag väl inte finnas, eller?
Tvärtom har jag aldrig haft sådan muskeltillväxt nu sedan jag började med LCHF!


Tidigare gjorde jag så här:
"Visst cyklas det 10 mil på söndagen men då laddas det med pastamiddag och grötfrukost och sedan äter man tre energikakor på cykeln samt fikar bulle. Efter uträttat värv blir det något sött som belöning och det är en ond cirkel av socker in och socker ut. Insulinet går på högvarv medan kärlekshandtagen växer så man får väl äta ännu fettsnålare och köpa det nya lättmargarinet. Eller?" Jonas Colting i en intervjuv för Runner´s world
Läs hela artikeln här
och inget hände med vikten även om jag tränade 2-3 ggr mer än det jag tränar idag!

2 kommentarer:

Markus sa...

Det går bra att träna utan kolhydrater, men i början när man börjar äta mindre kolhydrater tycker jag det är jobbigare, men sen när kroppen kommit i balans så funkar det. Mycket vatten bara.

Unknown sa...

Läste någonstans att de hade gjort en löptest innan LCHF, efter 7 dagar med LCHF och efter 21 dagar med LCHF.
Resultatet var att innan LCHF kunde personen löpa 148 minuter, efter 7 dagar 128 minuter och efter 21 dagar 248 minuter.
DVS i inledningsfasen som du säger kan det vara trögt, men sedan går det dessto lättare.
(Förbehåller mig rätten att alla siffror ej var helt korrekta, men de är på ett ungefär, kunde inte hitta ursprungsartikeln, kanske hittar den senare!)