torsdag 14 februari 2008

Oj, inte lätt!

Att förstå hur det funkar hos försäkringskassan när vi skall ha barn och vara mamma- respektive pappalediga, det är rena grekiskan.

På en sida står det att jag som pappa kan ta ut mina tio dagar när barnet är fött, solklart eller hur..... nä inte riktigt. Min första tanke var hur gör jag då för att få pengar under själva födseln?
Jo på nästa sida får jag klarhet, "pappapengen" får tas ut för att vara med på förlossningen... dock klargörs inte när förlossningen börjar?

MEN det inte klart där, för lite längre ner på sidan står det:
"När kan dagarna tas ut?
Vid barns födelse får dagarna tas ut till och med den sextionde dagen efter det att barnet kommit hem från förlossningen."
Hur kan jag då få pengar när jag är med på förlossningen, måste jag ta ut semester?

Det verkar sluta med att jag får ringa FK och fråga för att få klarhet, rena djungeln!!!

Inga kommentarer: