Följ med e-post

onsdag 25 augusti 2010

Rörelse!

Jag har alltid rört på mig, kanske inte helt sant!
Som ung spelade jag fotboll, handboll, utövade judo, lekte lekar med kompisar (datorn var ny då), det var datten, röda-vita rosen, husknuten, dunken, m.m.
Undrar hur många av dagens unga som kan dessa lekar?

Min familj gjorde en cykelsemester från Skövde via Göteborg till Lund, under två veckor umgicks vi nära varandra, vi bodde i tält och sov lite här och där, det var helt underbart (som jag minns nu). Om jag minns rätt var jag 10 år, syrran 12 och brorsan bör ha vart 5 (satt i barnstol och sjöng hela vägen).
Kommer ihåg ett tillfälle när pappa stannade och jag körde in i honom och ramlade ner i diket, jag blev förbannad för han gav inget stopptecken, men de andra fick ett gott skratt!
Det är roligt vad vi har för minnen av den semestern, minns när vi bodde i pappas sommarbroders sommarstuga i Magra (pappa var sommarbarn som liten) och jag satt på bryggan och drog upp Abborrar, hur många? ja frågar du mig så var det massor!
Vid ett tillfälle var vi tvugna att fly undan åskan, vi tog skydd i något typ av omklädningsrum för badgäster vid en sjö, gissa om de som städade där var överraskade på morgonen när de kom och det låg fem personer och sov!
Ja det är roliga minnen, det hände massa skoj saker på den cykelsemestern och har även gjort att jag vill ge min söner lika fina semestrar som jag hade, det behöver inte vara utlandsresor även om vi gjort det med.

Mina föräldrar har alltid rört på sig, de är ute och går, tränar styrka, simmar, har testat golf, åker långfärdsskridskor, vadrar, cyklar m.m. De rör på sig kort och gott, ofta i en relativt långsam fart, men länge och ofta. De har aldrig vart tjocka och kommer troligen aldrig bli, de håller sig starka och unga (jämfört med jämnåriga och även en del yngre) skulle vilja se den tonåring som först tar en morgonvandring på 2-3 timmar och sedan på eftermiddagen cyklar dryga milen till jobbet!

Jag tror jag har ärvt rörelsegenen, om en sådan finns, för jag rör mig och har på senare år insett hur skadlig den "vanliga" träningen är, ja den där du konstant varje pass ligger på en pulsnivå som är ca 75-90% av din maxpuls. Numera rör jag mig mer timmar i veckan, fast oftast långsammare 55-75% av max och ibland lägger jag in rejält tuffa pass 85-100% av max. Styrketränar hemma och i skogen eller där jag kommer åt, gym är inget för mig!
Jag tränar för att må bra, bemästra sjukdomen och så vill jag se bra ut naken.

Jag hoppas och tror att jag kan förmedla min rörelse till mina barn, de gör nämligen inte det vi säger utan det vi gör!

Under sena tonåren och yngre vuxen ålder var jag knubbig, inte fet men knubbig, jag fortsatte röra på mig, men gick inte ner i vikt och kunde inte fatta varför, åt inte speciellt mycket skräpmat eller godis. Vad jag åt var kolhydrater, makaroner, pasta, potatis, dvs jag åt traditionell kost som SLV vill att vi äter, dvs kolhydrater och inget mättat fett. Det hjälper inte att röra sig 20 timmar i veckan om du äter en massa kolhydrater och inget fett. För ca ett och ett halvt år sedan la jag om min kost till LCHF och vips, med mindre träning och godare mat (jag är aldrig hungrig) började jag tappa vikt och la dessutom på mig en del muskler, kan vara en bieffekt av LCHF. Några gånger har jag testat att äta "vanlig" mat, men varje gång mår jag dåligt och är hungrig och sugen jämnt.
Ibland äter jag en kaka eller tårtbit, men bara om jag själv vill och inte för att kroppen eller någon annan vill det.
Jag har efter ca 35 år kommit fram till att jag är sockerberoende!
Skicka en kommentar